onsdag 9 november 2011

Tryggare kan ingen vara...

Jag har tagit ett beslut som innebär att jag går rejält utanför min komfortzon. Läskigt men jä-ligt spännande!

Jag vet att förändring är bra! Varje gång jag går utanför min komfortzon växer jag mentalt, men det känns okomfortabelt att göra det. Därför är det naturligtvis enklare och lättare att låta bli. Framgång får man inte genom att göra det som är enklast och lättast. Framgångsrika människor är villiga att göra det som de flesta tycker är jobbigt att göra. De går utanför sin komfortzon regelbundet för de vet att det är då de utvecklas och kommer närmare sina mål. Hur ofta är du villig att gå utanför din komfortzon?

Några sätt för att utöka komfortzonen:

Gör det roligt. När vi är passionerat intresserade av något så vidgar vi ofta vår komfortzon utan att vi märker det. Vi är så att säga "bedövade av glädje" och märker inte att vi lämnat komfortzonen och upptäckt nya saker. Titta på hur barn lär sig. Nyfikenhet och upptäckarlust väger mycket starkare än svårigheterna när de lär sig krypa, sitta, gå, prata, cykla o.s.v.

Förverkliga en dröm eller vision. Att se fram emot ett positivt resultat, att förverkliga en dröm eller vision kan ge kraft och inspiration att vidga vår komfortzon och göra sådant vi annars skulle undvika. Att gå till chefen och be om nytt jobb blir kanske mer överkomligt om jobbet du ber om är ditt drömjobb.

Bli vän med dina känslor. En tredje strategi är att bli vän med de jobbiga känslorna. Det underlättar när man t. ex ska tala inför grupp. Man behöver acceptera att det "känns" jobbigt i kroppen och bli vän med de känslorna. Med övning och tålamod går det.

Öva, öva och öva. Ett visst mått av disciplin är ofrånkomligt när vi ska utöka vår komfortzon. Vi blir inte fullärda på en gång, vi måste försöka många gånger. Att vidga sin komfortzon, lära sig spela ett instrument, tänka positivt eller överhuvudtaget bli riktigt bra på något kräver att man övar om och om igen, även när man inte ser något tecken på framgång – mycket obekvämt för många. Därför blir det lättare att växa om man gör det roligt, blir vän med att vara obekväm och/eller ser en vision man vill förverkliga.

Så nästa gång du närmar dig en obekväm uppgift, se nyfiket efter om du kanske kan finna en möjlighet att växa genom den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!