söndag 8 augusti 2010

Fake it until you make it!

Idag har varit en riktigt lazy sunday. Dagen började härligt med pannkaksfrukost och en intention om ett träningspass på gymet. Stannade dock vid planer och slutade istället i soffan med trevligt sällskap, en film, kaffe och glass. Kändes mer än OK ;-)

Filmen som fick min uppmärksamhet var "Mystery Method" och den kan man ju ha mer eller mindre synpunkter på, men utgår från samma upplägg som boken " The Game". För dig som inte är insatt i ämnet, handlar det i princip om hur du ska göra för att få ligga (skriven för killar så klart). Tragiskt eller komiskt får du själv avgöra. Hur som helst, tekniken går ut på hur du ska göra dig själv intressant och de använder jämförelsen med en katt och ett snöre, där katten symboliserar tjejen och killen snöret.

Om du håller en snöre ovanför en katt, så gör den allt för att få tag på det... Den tycker det är roligt, jobbigt, retsamt, allt.. Men när du släpper snöret, det enda som händer då är att katten leker lite med det mellan sina klor, sen är det inget roligt längre och då går den där ifrån..




Fake it til you make it. Kul att han säger att Social proof är något man kan använda sig av tar exemplet "Part owner of nightclub" ... 5 words :-) 5 ord?! Jag får det till 4 ord ... Ha ha! Han må vara en mästare på raggning men han kan inte sin matte ;-)

Som beteendevetare (och tjej) väljer jag att se det komiska och kan inte låta bli att tycka det är lite underhållande. Jag avslutar med hur du som kvinna omsätter Mystery Method i praktiken.

Step 1: Approach guy

Step 2: Say "Your place or mine?"

:-) Sorry... kunde inte låta bli.

Ska nu tillbringa kvällen med intag av lite mer seriös kunskap. Försöker motivera mig att öppna boken som jag ska tenta av på torsdag. Ingen bok man sträckläser direkt utan den kräver ju lite eftertanke och reflektion. Med tanke på bokens titel så är det lite skrattretande... att jag inte kan skapa en god vana att göra saker i tid istället för att skjuta upp saker in i det sista. Men vem vet.. efter att jag läst boken kanske jag kan omsätta det i praktiken och omsätta kunskap till kompetens?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!