söndag 31 oktober 2010

Parmesan & fikonmarmelad = kärlek

Har softat hela helgen eftersom jag känt mig lite dålig med feber och förkylning. Började titta på filmen "Inception" igår, men lyckades somna... Du som sett filmen förstår att det kanske inte är det bästa valet av film att somna till för att få ett sammanhang. Med tanke på all skottlossning och action är jag förvånad att jag överhuvudtaget kunde somna men antar att min kropp behövde det badly. Det lustiga är att jag i stort sett aldrig tittar på TV, tycker att det är slöseri med tid och det finns roligare saker att göra... som att sova tex ;-) Ha! Ha!

Söndagen började med en god brunch på Incontro. Brunchen har ett italienskt tema med en stor parmesanost i mitten av den uppdukade buffén. Den i kombination med fikonmarmelad är för mig brunchens höjdpunkt. Fikon har en fantastisk sötma och inte särskilt mycket syra.



Jag är en sucker för goda ostar och tänkte tipsa om några goda kex- och ostkombinationer.

Rågkex med getost, honung och pinjenötter




Den sträva getosten får en extra dimension med flytande honung och pinjenötter.
Ett grovt kex matchar smakerna.


Digestive med gorgonzola & vaniljkokta björnbär




10 port
300 gram Gorgonzola
2 dl björnbär
2 msk råsocker
1 vaniljstång
½ dl vatten

Snitta vaniljstången och lösgör fröna, sjud alla ingredienser på svag värme i 10 min.

Låt kompotten svalna och stå till sig innan servering.


Salinas med färskost, jordgubbar & balsamico



Salinas med en frisk naturell färskost toppad med en jordgubbe och balsamicokräm.


2 kommentarer:

  1. Ohh måste testas låter hur gott som helst!!

    SvaraRadera
  2. Marja, min favorit är parmesan tillsammans med fikonmarmelad... mums!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!