torsdag 24 februari 2011

The Phonehouse - med brallorna nere

Jag har precis tittat på Dokument Inifråns avslöjande reportage om "säljsekten" Phone House och jag tar mig för pannan.

Oj. Oj. Oj. Ikväll kl 22:00 ska VD:n medverka i Debatt. Det blir intressant :-)

Mellanchefer som skickade ilskna, oftast felstavade sms när säljet inte var till belåtenhet. Arbetsledare som skällde och peppade som furirer. Mobbing.

Sms som "Alla ska fan ha ett fokus och jobba hela tiden utan gnäll. Det är upp till en själv om man vill tjäna några pengar" känns ju varken upplyftande eller direkt motiverande.

Säljare som inte har någon som helst fast lön utan enbart provision. 12 timmars arbetsdagar med en genomsnittslön på 50 spänn. Jag mår dåligt.

Om någonsin ett företag stått fullständigt med brallorna nere efter ett journalistiskt wallraffande så är det Phonehouse. Hur de sedan väljer att jobba med krishanteringen efter avslöjandet är ju rent pinsamt.

■ Phonehouse VD Daniel Lindholm går ut med ett dokument som hävdar att en stor majoritet av medarbetarna är nöjda med sina arbetsförhållanden.
Att göra ett sådant statement efter en så skandalös avklädning är ungefär lika begåvat som om SJ säger: ”En stor majoritet av våra tåg går i tid” efter ett rejält snökaos.

■ Phonehouse öppnar en dialog med kunder/läsare på Facebook
Företaget har därmed bäddat för en kritikstorm det inte klarade av att hantera. hundratals kommentarer, en överbedövande majoritet av dem ilskna och besvikna, får inga svar.

■ Phonehose förklarar krig och ”rasar” mot budbäraren, SVT, och är till och med beredd att anmäla företaget.

■ Det som från början ”bara” var en pinsam avklädning av en företag med en brutal intern säljkultur har nu utvecklats till en ännu värre krissituation för Phonehouse.

Vad kunde Phonehouse ha gjort? Mediegurun Ronge har lösningen :-)

Företaget borde först som sist medgett att det som hänt är bedrövligt och måste åtgärdas, utan att samtidigt försöka bortförklara nyheten med argumentet att många medarbetare trivs. Det är lika irrelevant som att säga att de flesta plan kommer fram när ett precis har störtat.

Den uppsökande säljverksamheten på fältet lades ner. VD konstaterade surt att den ”inte var lönsam”. Han kunde istället ha sagt att verksamheten drevs på helt fel sätt och att den hetsande arbetsledarkulturen mot de anställda där också lett till dålig verksamhet. En liknelse kunde vara: ”Det här blev en helt murken gren på ett i övrigt friskt träd och därför har vi nu kapat bort den. Vi ska nu ha interna chefsutbildningar så den här sorgliga historien förhoppningsvis inte ska upprepas”.

VD:n Daniel Lindholm har förlängt pinan och sett till att krisen för företaget fortsätter, kanske har han genom sina misstag också dribblat bort sina chanser att få behålla jobbet.

Det är att krishantera genom att kasta hinkar med bensin istället för vatten på brasan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!