tisdag 15 februari 2011

Squash och spenatlasagne

Lukas har sportlov så jag har varit hemma hela dagen. Lancelot var här så det har blivit lek och bus för hela slanten. Satsade på säkra kort så det blev pannkakor till lunch och spagetti med köttfärssås till middag :-)



Själv var jag sugen på en vegetarisk lasagne ... Receptet kommer från Kocken och Jag så jag hade en färdig tomatsås, men det går ju bra att göra den själv... Supersmarrig!




Squash och spenatlasagne "Delize"

Ingredienser:

Olivolja
Vinäger
Salt
Peppar
2,5 msk smör
2,5 msk mjöl
5 dl mjölk
tomatsås (gör din egen av färska tomater & kryddor)
1 pkt lasagneplattor
1 squash
babyspenat
riven ost
kruksallad

Gör så här:

1. Värm ugnen till 240 grader.
2. Skiva och skär squashen i skivor. Salta och stek i olja under omrörning i stekpanna. Lyft av pannan och vänd ner spenaten. Låt svalna lite.
3. Smält smör i en kastrull, tillsätt mjöl och låt fräsa under omrörning. Vispa i mjölk och salta och peppra. Låt såsen sjuda på svag värme utan lock i några minuter. Ställ åt sidan.
4. Olja en ugnsäker form (25 x 25 cm). Häll i 1/3 del av bechamel såsen i botten. Varva lasagneplattor, squash och spenat, tomatsås, bechamelsås och ost. Avsluta med bechamelsås och lite riven ost.
5. Gratinera högt i ugn ca 15-20 min.
6. Skölj sallad och ringla på lite olivolja, vinäger och servera med den goda lasagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!