måndag 30 maj 2011

Om du fick 100 miljoner.

På mitt arbete pratar vi mycket om värderingar. Vad har du för värderingar? Vad är viktigt för dig i livet? Om du fick 100 miljoner idag, vad skulle du göra då? Vad skulle du sluta göra?

Om du tar bort de elementära sakerna som du gör varje dag för att kunna få mat på bordet, betala hyra, ny bil, åka på semester ... Tänk om du kunde göra allt det där i morgon utan att du behövde fundera på om du har råd. Du behöver inte gå till jobbet. Vad är då kvar?

Jag skulle med största sannolikhet fortsätta jobba men minska ner på tiden för att få tid till andra saker jag brinner för. Det är just det där "annat" som jag är ute efter.

Vad är det för saker du gör när du känner att tiden står still? Vad är din passion? Vad du väljer (medvetet eller omedvetet) att värdesätta mest här i livet kommer att ha en dominerande påverkan på ditt liv. Det kommer att påverka dina val och det kommer att påverka hur lycklig du kommer att vara.

Detta med passion har jag själv funderat över i många år och för varje bok jag läste inom personlig utveckling växte min frustation. Jag har alltid älskat mitt jobb men jag kände att jag inte levde i harmoni med mig själv. Det var något som saknades, många gånger tänkte jag att livet måste vara något mer...

Idag har jag landat i mina värderingar och min passion. Men det har varit ett slitsamt arbete. Det krävdes att jag drog ner rullgardinen och aktivt börja säga nej till saker som jag egentligen inte ville göra. Saker som faktiskt inte var så viktiga..

Så mitt tips till dig är... dra ner rullgardinen du med. Lyssna på din inre röst. Vad längtar du efter?



Idag ska jag lyssna på mig själv
och skilja på mina egna
och andras drömmar.

Jag kommer att vila ifrån
andra människors förväntningar,
krav och skuldkänslor.

Jag vill stanna i min sanning,
medveten om att jag är bra
och duger som jag är.

En omtänksamhet och medkänsla
för andra och mig själv
driver mina handlingar.

Jag ger min härliga kropp
den kärlek och omsorg
den förtjänar.

Jag känner tacksamhet
för den jag är
och det rika liv jag har till låns.

(Maria Helander)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!