lördag 21 maj 2011

Sommarlovsfeeling!

Jag älskade sommarloven som barn. Jag kommer ihåg att veckorna kändes väldigt långa och det berodde nog på att man som barn inte har utvecklat sitt tidsbegrepp. 10 veckor känns som en evighet. Oftast har man som barn inte heller riktigt koll på semestern. Jag visste inte på förhand vad som skulle ske, och i det upplevde jag en stor frihetskänsla.

Som vuxen vet jag precis vilken vecka jag ska åka till Egypten, när båtsemestern ska tillbringas och när jag ska hälsa på mamma. Jag delar upp semestern efter mina planerade aktiviteter och därmed kan semestern upplevas som väldigt begränsad.

Nu är det slutet av maj månad. För mig är denna månad sjukt intensiv. Det har varit utvecklingsamtal, uppträdanden i skolan, möten, ledardagar, klassskoj, GöteborgsVarvet och en massa barnkalas.

Visserligen supertrevligt, men aningen stressande och det känns som om jag inte riktigt hinner med allt. Just nu har jag så mycket att göra, så veckorna bara svischar förbi. Om 3 veckor är det dags för semester och jag är inte redo!

Det hade varit ljuvligt att få med mig den där härliga ledighetskänslan av oändlighet och frihet som jag hade som barn när jag gick på sommarlov. Jag har dock inte 10 veckors ledighet utan 5 veckor men jag är övertygad om att det går att få in lite mer sommarlovsfeeling ändå.

♥ Jag ska se till att inte ha alla dagar och veckor inbokade. Om jag har ett fullspäckat schema kommer jag att känna stress snarare än ledighet och njutning.

♥ Jag ska fundera på vad som är viktigt för mig och Lukas att uppleva under sommaren. Behöver vi ta det lugnt och njuta av tillvaron, umgås med varandra, kanska göra saker som vi inte annars hinner? Eller ska vi uppleva saker tillsammans och ha en aktiv semester? Det enda som är spikat just nu är vår Egypten-resa 15 dagar i mitten av juni :-)

♥ Jag ska sänka kraven. Jag ska ha en mer soft attityd under ledigheten. Lägenheten måste inte vara skinande ren.. Kanske finns det andra saker för att förenkla vardagen under sommaren?

♥ Jag kommer inte gå in och jobba under semestern.

♥ Jag ska ha flera oplanerade dagar där jag i förväg inte har bestämt vad jag kommer att göra. Dagar där jag kan hitta på saker efter vad jag känner för just då. Eller kanske bara vara hemma och slappa.

♥ Jag ska fundera på vad jag verkligen vill göra denna semestern, utan att tänka på vad som förväntas att man ska göra på sin ledighet.


Hur ser en skön sommar ut för dig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!