tisdag 10 maj 2011

Rädslan för att bli en Svensson.

Patrik Sjöbergs avslöjande om att han utsatts för sexuella övergrepp av tränaren Viljo Nousiainen slog ner som en bomb. Nu ger Patrik Sjöbergs mamma Birgitta Sjöberg för första gången sin bild av det som hänt.

"Min eloge till Patrik för att han tagit bladet från munnen - även om det gör ont i mig! Jag borde ju ha förstått, jag borde ha satt stopp för denna relation. Eller kanske inte ändå... Trots all skit fick Patrik ett fantastiskt liv som idrottare på världselitnivå. Utan Viljo hade hans liv antagligen blivit betydligt mer mediokert. Men priset har varit högt."

Jag läser de två sista meningarna en gång till. Jag hoppas innerligt att det är en felcitering av tidningen.

I min värld mår mamman väldigt dåligt. Jag hoppas och tror att mamman försöker göra det hela mindre smärtsamt genom att se att något bra kommit ur det som skett. Jag vet inte. I min värld kan sexuellt utnyttjande av barn aldrig vara positivt. Aldrig.

Kanske behöver hon bagatellisera det hela för att slippa dåligt samvete.

Kanske behöver hon göra det enkelt för sig själv.

Kanske är hon bara dum i huvudet.

Hur som helst är det hela oerhört tragiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!