tisdag 5 juli 2011

Rabarberpaj med knäcktäcke

Idag ringde jag ett samtal som jag velat göra länge, men som jag av olika anledningar dragit mig för att göra. Det gav en skön känsla efteråt.

Jag har varit sugen på rabarberpaj hela veckan och idag bakade jag en :-)




Rabarberpaj med knäcksmak

150 gram smör
3 dl havregryn
1 dl vetemjöl
2 dl strösocker
0,5 dl grädde
0,5 dl ljus sirap
0,5 tsk bakpulver
700 gram rabarber

Gör så här:

1. Skär rabarberstjälkarna i bitar och lägg dem i en form.
2. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt sedan smält smör, grädde och sirap. OBS! Det måste vara smör, INTE margarin, för att få den riktiga knäcksmaken!
3. Bred blandningen över rabarberbitarna. Man behöver alltså inte sockra extra på rabarberbitarna. Blandningen är tillräckligt söt.
4. In i ugnen på 200 grader tills rabarberbitarna är mjuka och täcket har fått fin färg, ca 30 minuter.
Serveringsförslag: Rikligt med vaniljsås är gott till :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!