fredag 5 november 2010

Hjälp! Snart är julen här.

Jag älskar julen. I november är jag alltid full av inspiration och ser framför mig en härlig jul med hembakta kakor, amaryllislökar, pepparkaksdeg och glöggkvällar. Jag stressar inte ihjäl mig med "alla måsten".

Jag kommer ihåg att min mamma (och säkert många med henne) stressade inför julen. Natten före julafton kämpar man desperat med skinka och paketinslagning i det på sin höjd avtorkade köket. Men handen på hjärtat, blir julen bättre av hemlagad pressylta, eller vad det nu är för "måsten" som står på julbordet varje år?

Det ligger en del i påståendet "man har så roligt man gör sig". Det är lika bra att bestämma sig för att inte låta sig stressas, utan njuta av det mysiga med advent och jul: levande ljus, varm glögg, saffransdoftande lussekatter, julklappar och adventsstjärnor i alla fönster.

Systembolagets glögg i all ära, men visst är det värt besväret att någon gång göra egen glögg. Varianterna är många - alla kan hitta sin favorit. Prova denna superenkla blåbärsglögg som kan spetsas för den som vill ha en lite starkare smak ;-)


Blåbärsglögg

1 liter blåbär
1 liter vatten
30 kryddnejlikor
2 kanelstänger
3 dl socker
saften av en citron

Så här gör du:


1. Koka vatten, blåbär och kryddor i 10 minuter.
2. Sila
3. Rör ner sockret
4. Tillsätt citronsaften



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!