torsdag 4 november 2010

Rensar i röran!

Min personlighet har två sidor när det kommer till ordning och reda - jag kan vara en riktig slarvmaja men kan också vara faschistiskt pedantisk. Min röra handlar oftast om viktiga papper som jag lägger i högar. Dessa högar göms sedan i allehanda skåp (så jag slipper se röran). Ser snyggt och rent ut på utsidan men öppnar man en del skåp så drabbas man av en smärre chock.

Nu har jag i alla fall äntligen tagit tag i röran. Jag har gått igenom lådor, garderober, skåp och källarutrymmen. Lagt i olika kartonger beroende på vad som ska hända med sakerna; skänka bort, sälja eller kastas. Vilken skön känsla! Kan tillägga att jag i samband med detta hittade ett kärt armband jag fått av min far, ca 100 dollar, presentcheckar på NK, biobiljetter mm. Rena julafton :-)

Jag är helt övertygad om att när man städar och röjer ut så befriar jag mig från negativa känslor och bereder plats för ny och positiv energi. Jag har stilrent och en sparsmakad inredning hemma, då röra och onödiga saker är stagnerad energi för mig. Enligt mig finns det fyra kategorier av röra:

♥ saker som jag inte älskar eller inte använder
♥ saker som är misskötta eller oorganiserade
♥ för många saker på alltför liten yta
♥ allting som är oavslutat

Många hamstar och folk sparar på de mest konstiga saker "utifall att". Själv har jag sparat på alla mina LP, CD skivor samt stereoutrustning som jag vet att jag aldrig kommer att packa upp och använda igen. Spotify is all I need! Prylar som jag köpt för att göra livet enklare men som visat sig vara besvärliga att använda att de nu bara står i ett skåp.

Använd dig av pryltestet för att avgöra vad du ska behålla.

1. Blir jag glad när jag tittar eller tänker på den?
Intellektet kan lura dig och hitta på alla möjliga saker att du ska behålla den, men din kropp vet sanningen. Känn efter!

2. Älskar jag den helhjärtat?
Inspirerar den dig eller är den bara fin? Har du redan tillräckligt många saker av den här sorten

3. Är den verkligen användbar?
Om den är det, när använde du den senast? Är det realistiskt att du kommer använda den igen?

Här är några saker som jag ÄLSKAR i mitt hem...

En kitchig prydnadshund i keramik (som förövrigt kan användas som sparbössa)
Både snygg och användbar med andra ord ;-)


Ett nyckelskåp


Min shoppingtant som jag alltid blir glad att se på...



Min sköna läshörna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!