torsdag 4 november 2010

Du vet väl om att du är värdefull... eller en kärleksförklaring till Indien.

I det ögonblick vi kan se saker för vad de är och acceptera dem kan vi också känna tacksamhet och frid. Tacksamhet handlar om att känna vördnad inför det som är. Det finns en speciell energi i tacksamhet som man kan känna av. När jag var i Indien berördes jag verkligen på djupet av detta land. Indien lämnar ingen oberörd. Antingen hatar man det eller så älskar man det, det finns liksom inte mellanläge.

Många gånger då jag kommit hem från längre resor har jag känt en tomhet. Det kändes kallt att komma hem. Till kylan och stressen. På våra breddgrader stannar man inte upp och njuter av det man har, inte ens av sina framsteg, man rusar vidare till nästa projekt. Det får konsekvenser för hur vi förhåller oss till varandra, våra möjligheter och våra ting, men också hur vi förhåller oss till varandra. Tacksamhet och respekt går hand i hand. När man respekterar någon eller något känner man inget behov av att förändra.

I all form av personlig utveckling får man lära sig att uppskatta och belöna sig själv. Inte bara för sina framsteg utan även för den man är. För de egenskaper och kvaliteter som man gillar hos sig själv. De handlar inte om att "tänka positivt", utan om att stanna upp tillräckligt för att kunna se allt det fina vi redan har, inom oss och runt omkring oss. Att öppna ögonen för det.




Anjuna Flea market i Goa, Indien


På marknaden i Anjuna kunde man köpa det mesta,
som dessa färgglada och starka kryddor.

Efter att ha kikat i mina fotoalbum från Indien, längtar jag nu tillbaka till detta härliga land. Galna indier som körde värrre än Schmacher. Korna var dock pålitliga, både heliga och lugna. Det var dock inte min mage som körde sitt eget race. Shoppade som aldrig förr, men med de priserna ville man ju stödja den indiska marknaden.

India - I love you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!