tisdag 2 november 2010

Vardag - hot eller möjlighet?

Stress är inte dåligt i sig självt. Det kan få oss att tänja på våra gränser och åstadkomma fantastiska resultat. Problemet är bara att vi nu för tiden inte får tillräckligt med avlastning från all stress.

För att få ny kraft planerar jag in en fridfull stund varje vecka, en vilodag. På så sätt har jag återupptäckt många små glädjeämnen i livet. Glädjeämnen som jag åsidosatt i takt med att jag blivit mer upptagen. Lukas pappa gav mig ett tips på detta för många år sedan och nu för tiden planerar jag in VAJ-tid i kalendern. (VAJ står för Vård-av-Jessica) Genom att införa denna enkla handling i vardagen kan jag kontrollera och minska stressen. Det enda jag behöver är några timmar på egen hand då jag får tid att ägna mig åt det jag gillar allra mest.

Jag har tidigare haft extremt svårt för att att hamna i vardagsträsket. Det gjorde att jag ständigt var på resande fot eller aktiverade mig på annat sätt. Idag välkomnar jag vardagen. Det är omöjligt att komma ifrån den. Vardagssysslorna ÄR livet, det bara är så. Jag kan inte komma ifrån att matlagningen, städningen, tvätten tar oerhört mycket tid. Men det går att göra den mindre tråkig och grå.

Vad är det du behöver för att växa i vardagen?

Själv behöver jag bekräftelse och uppskattning, kärlek och omtanke, glädje och trivsel. Jag behöver guldkant, planering, enkla rutiner, undantag, bus och skratt.

Kommer du ihåg snöovädret som drabbade Göteborg 1995? Själv var jag och åkte skidor då men det var en händelse som hindrade massor av familjer att ge sig iväg till skola och jobb. Det blev en märklig dag, en bonusdag. Senare frågade någon barnen i Göteborg vilken dag som var den bästa i deras liv. Gissa vad de svarade? Just den dagen - en extra vardag. Inte en dag med fest och nya leksaker - utan en extra vardag.

Våra barn är bra på att skapa guldkant på vardagen. "Kan vi inte baka, gå och simma, spela spel, kan vi inte hyra film?" Vem säger mest nej hemma, du eller barnen? Genom att fånga de goda stunderna istället för att fastna i de tråkiga och tjatiga skapar vi större meningsfullhet i vardagen.

Vad skulle du vilja fylla en extra vardag med? Skulle det gå att få in i den vanliga vardagen du har?

Färska räkor en tisdageftermiddag - ett enkelt sätta att förgylla vardagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!