onsdag 10 november 2010

New York Blueberry cheesecake

Idag har jag varit hemma med Lukas och jag har bakat en smarrig cheesecake. Det är tur att jag inte är hemmafru för då hade jag haft svårt att behålla vikten :-) Jag älskar att baka så när vi är lediga blir det oftast något bakverk i ugnen.



New York Bluberry Cheesecake

Det här behöver du:

Kexbotten:
300 g digestivekex
150 g smör

Cheesecakesmet:
600 g philadelphiaost
2,5 dl kesella, 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 st ekologiska ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit kvalitetschoklad
1,5 dl färska blåbär (eller frysta)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
3. Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 centimeter i diameter.
4. Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna.
5.Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
6. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
7. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.
8. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner chokladen i smeten.
9.Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.
10. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk.
11.Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.


2 kommentarer:

  1. hej! Gör det nåt om man har råkat köpa Kesella 1% ?

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har ingen aning faktiskt... Lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!