söndag 7 november 2010

En klassiker ... "Jag och många med mig tycker..."

Så var söndagen här...

Jag och Lukas har haft en riktigt skön helg och fått ladda batterierna ordentligt. Helgen har innehållt filmen "Draktränaren", besök på Barnpalatset tillsammans med broder och hans barn och igår smaskig middag hos Marita. Ikväll avslutas den med att jag jobbar några timmar på gymet och sedan ska jag träffa Filip. Life is good :-)

Nu sitter Lukas och färglägger lite teckningar som jag skrivit ut från datorn. Sonen gillar läskiga saker som drakar och monster men det är svårt att finna roliga målarböcker ... Internet is da shit! Jag vet inte var han fått detta intresset ifrån? Hemma har han aldrig fått titta på läskiga filmer eller spela spel innehållande våld ... ehh kanske just därför. Det man inte får göra bli intressant eller?

Vet inte hur jag kom och tänka på diskussion "små killar och våld". Jag har svårt att ta ställning och vara konsekvent. Jag har aldrig köpt leksakspistoler eller svärd (men vattenpistoler har varit OK - snacka om dubbelmoral ;-) Trots att han inte haft våldsleksaker eller sett filmen har han ändå lekt Star Wars. Han har skjutit och fäktats med pinnar istället. Jag har sagt "NEJ, man får inte sikta på folk!!" Men om jag tänker efter... vad ska barnen sikta på då, när de lekar StarWars? ... Träden?!

Precis som så många andra diskussioner handlar det för mig om utbud och efterfrågan. Inget utbud = ingen efterfråga? Dock stämmer ju inte det riktigt i detta fall. Jag tror att många med mig (ha ha ett klassiskt uttryck som jag ogillar att använda ) inte gillar vapenlekar men där barnen ÄNDÅ leker denna typ av lekar. Vissa saker går liksom inte att hindra, oavsett hur provocerade vi vuxna känner oss av det...


Läskiga drakteckningar - politiskt inkorrekt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!