måndag 1 november 2010

Lär dig att säga nej.

Jag har alltid varit intresserad av personlig utveckling men kan pendla i humöret. Jag har läst så otroligt mycket böcker inom ämnet att jag nästan kan bli trött på det - "Fuck happiness". Dock vet jag att jag alltid har ett val - att välja glädje. Just nu är jag inne i ett stim av att vilja lära mig mer, jag hungrar efter att utvecklas och att få omsätta kunskap till kompetens. Har precis lyssnat på ljudboken "Vem gråter vid din grav" av Robin Sharma.

"Det är lätt att säga ja om man inte gjort klart för sig vad man prioriterar i sitt liv"




Nyligen vann jag en resa till Sälen med mina arbetskamrater. Dock inträffar resan samma helg som Lukas fyller år. I flera dagar grubblade jag på hur jag skulle göra och många funderingar snurrade runt i huvudet ... Kanske kunde jag fira hans födelsedag en annan dag än just den 3 dec? Vad skulle mina arbetskamrater tycka om jag valde att inte följa med etc.

Helt plötsligt blev det så självklart. Vad var viktigast för MIG? Trots att jag älskar naturen och fjällen, är det viktigare för mig att vara med min son på hans födelsedag...

Det är lätt att ditt agerande styrs av vad din omgivning vill. Om du inte planerar in DINA prioriteringar i din kalender, kommer andra människors prioriteringar att hamna där.

"Om du lär dig att säga nej till det som inte är så viktigt får du mer tid till att ägna dig åt sådant som verkligen kan förbättra ditt liv"

Vad är viktigt för dig och vad behöver du bli bättre på att säga nej till?

Dax att hoppa in i duschen och gå till jobbet och sprida lite glädje. Lukas har höstlov denna veckan så arbetsdagen slutar redan kl 14:00 idag. Ska blir härligt att ha hela eftermiddagen att umgås tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!