torsdag 21 april 2011

Platsen Gud glömde.

Idag befann jag mig på ett ställe som var rent skrämmande. Herregud hur kan det finnas så mycket skumma människor samlat på ett och samma ställe? Drogpåverkade, stökiga ungdomar, lösa hundar som skällde, alkoholister som gormade mm. Med risk för att trampa någon på tårna väljer jag att inte namnge platsen.

När jag och Lukas stod på hållplatsen och väntade på spårvagnen bestämde jag mig för att ta en taxi istället, eftersom det bara kändes så ofräscht att knö mig in i vagnen. Med risk för att låta som värsta snobben, kunde jag inte låta bli att känna en sådan oerhörd tacksamhet för att kunna välja taxialternativet som tog mig rakt hem till min trevliga lägenhet.

I samma stund jag skriver detta blir jag medveten om vilken segregation vi faktiskt har i Göteborgs olika stadsdelar, och då menar jag inte bara hudfärg utan socioekonomisk status. Tankesättet om att vi alla har samma möjligheter i livet kändes ganska frånvarande idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!