lördag 9 april 2011

Salivproduktion vid tanke på att få äta frukt.

Har nu kört LCHF i en vecka och mår ganska OK. Första dagarna kände jag mig lite yr och matt men det har blivit bättre. Tycker dock att det är lite tufft att träna utan kolhydrater i kroppen.

Jag har läst på massor om den här kosten och jag måste erkänna att det finns en logik bakom. Syftet med LCHF-metoden är att gå ned i vikt genom att hålla ned blodsockret. Alla kolhydrater omvandlas i kroppen till enkla sockerformer, vilket ökar blodsockernivån. Högt blodsocker ökar i sin tur insulinproduktionen. Höga insulinvärden förhindrar fettbränning och omvandlar kolhydraterna/sockret till fett som lagras i kroppen.

Alla som provat LCHF säger att de inte känner något sötsug efter ett par dagar. Jag längtar efter att sätta tänderna i en frukt, dricka juice på morgonen och äta lördagsgodis ;-) Vad är det för fel på mig??

Redan efter en vecka är jag trött på bacon, ägg, ost och grädde. När jag tänker på en apelsin så börjar det vattnas i munnen ;-) 8 weeks to go. Suck.

Kanske denna kosten inte funkar mig? Jag förstår att det måste vara det ultimata för de som älskar fet mat. För mig känns det bara ofräscht.

Jämför dessa frukostar och börjar grina ;-)

LCHF: ägg och bacon

Favoritfrukost: yougurt med hallon och valnötter, färskpressad apelsinjuice, ett smaskigt nybakat bröd. ( Rena kolhydratbomben )

5 kommentarer:

  1. Kör ju oxå LCHF just nu.
    yougurt med hallon och valnötter, kan du ju mkt väl äta som LCHF frukost, helst då turkisk 10% yoggi
    jag tycker också det kan bli lite väl mastigt ibland men en grönsallad gör det genast fräschare och krispigare eller en avocado

    fast vi har nog olika läggning, för den del så passar LCHF maten bättre än för andra, jag är ju själv en kolhydratälskare, vad jag däremot inte älskar är mitt ständiga sug efter mer kolhydrtaer och socker mm så det är jag väldigt glad över att slippa med hjälp av LCHF
    kram
    Ola

    SvaraRadera
  2. Ola, hur länge har du kört? Är ditt sötberoende borta nu? Kram Jessica

    SvaraRadera
  3. Jag började 24 mars så det är 18-19 dagar.

    Jag kan säga att SUGET, det värsta är borta. Jag får inte min blodsockerdippar vilket betyder att jag gör inte de STORA misstagen och vräker i mej "vad som helst" utan jag kan kontrollerat mitt beteende mycket bättre vilket känns bra. Däremot så längtar jag ju fortfarande efter kolhydrater och särskilt de kolhydrater som är mixade med fett, typ choklad o godis, chips mm men jag längtar oxå efter potatis, morötter o frukt. Jag kör mycket strikt men det tror jag inte att jag kommer att göra hur länge som helst. På sikt så behöver jag börja bland i lite mer rofrukter och vanliga frukter i min kost oxå¨. Det känns lite ensidigt med allt fett o proteiner, nånting saknas för mej på tallriken.
    Å andra sidan är jag mycket nöjd över att jag har börjat gå ned i vikt och att jag inte behövt svälta mig till det eller lida. Det är smått otroligt att man kan äta så mycket fett och ändå gå ned i vikt, jag älskar nämligen fett oxå! Men det är jätteinstressant ett testa eller hur!
    Kram
    Ola

    SvaraRadera
  4. Hej igen Ola!

    Toppen att ha sin egen lilla privata coach att bolla tankar med... OK jag håller i och ger inte upp ändå. Jag har också kört superstrikt eftersom jag vill se snabba resultat. Ja, det är sjuuukt att man kan gå ner i vikt med så mycket fett :-)

    SvaraRadera
  5. Men du! Yoghurt kan du äta (fet sådan), bär kan du också äta och likaså nötterna. Byt ut juicen mot vatten smaksatt med frukt och baka eget LCHF-bröd. Vad tror du om det?

    Jag tror på dig Jessica, du är en fantastiskt stark kvinna!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!