lördag 26 mars 2011

Jag tycker särskilt mycket om...

Då var det dags att fördjupa oss i nästa regel för en lycklig relation...

Regel nr 2. Att stärka de ömma känslorna och den ömsesidiga respekten.

Ömsinthet och respekt är två av de allra viktigaste inslagen i ett livslångt och berikande kärleksförhållande. Även lyckliga par kan emellanåt drivas till vansinne, men kvar finns ändå alltid övertygelsen att personen de lever med är värd deras aktning och respekt. Har den grundstenen gått förlorad, är det omöjligt att lappa ihop förhållandet.

Genom att medvetet påminna dig själv om den andra partens många positiva sidor, kan du effektivt motverka att en lycklig relation hamnar i utförsbacken. Den ömsesidiga respekten och uppskattningen fungerar som ett motgift. Den positiva grundstämningen gör att ni kan vara oense utan att känna fientlighet. När du och din partner öppet berättar för varandra om allt ni sätter värde på hos varandra, stärks banden mellan er på ett avgörande sätt.

J. Gottham visar en sjuveckors kurs i uppskattning och respekt där övningens syfte är att grundlägga vanan att tänka positivt om din partner. Här nedan är exempel på hur en vecka kan se ut i programmet. Hela programmet hittar du i boken.

Vecka 1.

Måndag
Tanke: Jag är uppriktigt fäst vid min partner
Uppgift: Skriv ned en egenskap hos din partner som du tycker särskilt mycket om

Tisdag
Tanke: Vi har haft många fina stunder tillsammans
Uppgift: Välj ut ett sådant fint minne och skriv en mening om den.

Onsdag
Tanke: Jag känner mig attraherad av min partner
Uppgift: Tänk på något i hans/hennes utseende som du särskilt uppskattar

Torsdag
Tanke: Min partner har speciella egenskapar som jag känner mig stolt över.
Uppgift: Skriv ned en av de egenskaper som du känner dig stolt över.

Fredag
Tanke: Att komma hem är att komma hem till en plats där jag blir lugn och kan slappna av
Uppgift: Tänk på ett tillfälle när din partner hjälpt dig att lossa på spänningarna och slappna av.

Lördag
Tanke: Min partner är min bästa vän
Uppgift: Vilka hemligheter om dig känner din partner till?

Söndag
Tanke: Vi har samma mål i livet
Uppgift: Skriv ned ett sådant mål

Visst kan det tänkas vara löjligt men forskningen visar en god effekt av att systematiskt upprepa positiva tankar. Med sjuveckorsprogrammet lär du se din partner och relation i ett betydligt ljusare perspektiv.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!