onsdag 30 mars 2011

Vad ska man tro?

Älskar att prova nya saker och experimentera. Se vad som händer. Just nu är jag inspirerad av boken Kostrevolutionen och ska prova att dra ner på kolhydrat- och sockerintaget. Jag är en sucker för kakor, bröd, pasta, ris och frukt så det kommer bli en utmaning.

Tidigare har jag dragit ner på kolhydraterna och fettet men denna gång ska jag prova LCHF (low carb high fat). Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon. Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre och stabilare blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven och ökar fettförbränningen.

Jag önskar att det fanns mer vetenskapliga rapporter ang viktminskning och vad som verkligen är det bästa för kroppen. Alla hävdar att de har forskning som stöder deras metod vilket kräver en kritisk syn. Jag känner mig ganska trygg med metoden "kalori in - kalori ut" men nu är jag intresserad av att minska sockret och hålla en jämn insulinnivå, därför ska jag prova LCHF. Många säger sig må grymt bra med denna kosthållning men jag undrar vilka långsiktiga konsekvenser en sådan fettrik kost har...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!