tisdag 22 mars 2011

Stunder som den här.

Alla har vi har en början och ett slut. Mellan dessa finns vårt liv som består av stunder mer eller mindre som just den här stunden. Stunder där vi jagar lycka, stunder där vi slösurfar på nätet och stunder där vi verkligen känner att vi lever.

Vi har tid att disponera och val att göra. Det kan vara intressant att se vad som händer när man stannar upp flödet av upplevelser ...

Prova själv här

Första gången jag gjorde testet failade jag direkt. Rörde musen. Det tog mig fyra försök innan jag kunde fokusera 2 minuter på att inte göra någonting. Det kändes som en evighet. Två ynka minuter. Jag behöver definitivt öva upp min mindfulness.

Jag behöver lära mig att iaktta. Livet, flödet av tankar och upplevelser finns där av sig själv utan att jag behöver försöka få de att ske. Mindfulness handlar om mitt förhållningsätt till det jag gör. Det handlar om att låta livet vara precis som det är.

För mig är det svårt att göra just ingenting med tanke på det aktiva liv jag lever. Men tid för mindfulness skapar klarhet och närvaro i livet. Att bli medveten om mina behov och vilka val jag gör i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!