tisdag 11 januari 2011

Dag 07 - Min bästa vän...

... är tystnaden.

I dagens informationsteknologiska samhälle är det lätt att hamna i en situation där all vaken tid går åt till kommunikation med andra människor. Mejlen plingar, telefonerna ringer, musik strömmar ut och teve sänder dygnet runt. Världen är stor och vi vill hänga med. Veta vad som händer, vad som gäller och vad som komma skall. Den moderna människan är ständigt uppkopplad, ständigt nåbar. Vi interagerar.

Men mitt i denna virvel av information är det lätt att tappa taget om själen. Andlighet har svårt att få utrymme i det dagliga livet. Och rätt vad det är står vi där och undrar vad som hände. Vart tog själen vägen?

Ett sätt att komma undan bruset är att åka på retreat ett par dagar och dra sig undan från kommunikationssamhället. Man lämnar då allt ”görande” för att träda in i vila. Man är. Ingenting behöver presteras.

På retreaten står själen och andligheten i centrum och större delen av tiden spenderas i tystnad. På så sätt får man en möjlighet att lyssna inåt till sina egna tankar. Dagarna delas in och ges rytm med hjälp av andakter, meditation och måltider. Däremellan råder tystnad och egen tid för reflektion. Jag rekommenderar detta varmt till alla som vill ge sig själva vila, återhämtning och påfyllnad.


Så klart finns mina vänner i den här rubriken också. Jag har ingen direkt bästa vän, det slutade jag med när jag var liten.

Däremot har jag många fina vänner som jag kan skratta och gråta tillsammans med. Härliga människor som fyller mig med energi. Ni vet vilka ni är. Tack för att ni finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!