söndag 30 januari 2011

Döende i influensan

My God! Helt slut som artist. Denna veckan går till historien ... i tisdags slog den till. Influensan. Sedan dess har jag legat i sängen med 39-40 graders feber. I torsdags vaknade jag på natten av att jag var illamående. Kommer ihåg att jag reste mig upp och sedan minns jag inte mer ...................................

Viktoria berättade att hon hörde en duns och hittade mig avsvimmad på köksgolvet i mina egna spyor. (Jag är ledsen men vet liksom inte hur jag ska försköna det hela). Jag åker ambulans till Sahlgrenska Akutintag och nacken värker något fruktansvärt. Ambulanspersonalen har fixerat nacken eftersom jag hade ramlat så illa och hade domningar och stickningar i högra armen. Dropp, provtagningar och röntgen väntar.

En enda tanke far genom mitt huvud ... "käre gode gud, gör så att jag inte skadat nacken". Jag känner mig omtumlad och borta. Efter röntgen och lång väntan får jag beskedet om att jag inte har någon nackskada. Puh. Jag får ta av fixeringen och äntligen dricka lite vatten. Nacken tokvärker. Hela kroppen värker. Några timmar senare lämnar jag sjukhuset iklädd endast min morgonrock. Får låna ett par strumpor från Sahlgrenska. Har inga skor. Beställer en taxi och åker hem. Orkar inte förklara varför jag ser ut som jag gör. Försöker skämta till det om att idag är en "Bad hair day"...

Så idag är det söndag. Febern har äntligen gett med sig och jag är sjukskriven tills på fredag. Äter smärtstillande tabletter för värken i nacken. Armen ser ut som värsta pundararmen med blåmärken efter alla provtagningar och nålstick...

Känner stor ödmjukhet inför livet och är tacksam för...

... att Lukas var hos sin pappa när detta hände
... att jag inte fick några nackskador
... att Viktoria var hemma, hittade mig och larmade ambulans

Kan man dö i influensa? Jag tror det. Det känns så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!