söndag 2 januari 2011

Nyckeln till frihet.

Något jag lärt mig och fortfarande lär mig är att mina tankar påverkar mitt liv. Det jag fokuserar på får jag mer av. Detta är svårt. Jag har under några dagar gått och funderat på en sak. Det har gjort att jag nästan letat efter fel för att bekräfta min osäkerhet. Hur dumt som helst.

Will Bowen från USA fick idén om att använda ett armband för att sluta gnälla. Det tog honom en hel månad för att låta bli att gnälla tre dagar i sträck. Syftet med armbandet är att bli medveten om sina "gnällmönster" och att man därmed kan välja att göra något åt dem. Ibland är det svårt och ibland lättare. Så klart får man säga till om något känns fel men det handlar snarare om att stoppa "vardagsgnället".

Idén är följande: Ta på dig ett armband på valfri handled. Du åtar dig att bära det tills du klarat av att låta bli att beklaga dig i 21 dagar i sträck. Varje gång du kommer på dig själv med att klaga, kritisera dig själv eller någon annan, måste du flytta armbandet till den andra handleden. Det låter enkelt, eller hur? Men prova själv får du se!

Jag ser mig själv som en positiv person och gnäller nog inte särskilt mycket men jag vet att jag kan snöa in på saker och tappa fokus på det som egentligen spelar någon roll.

De mentala lagarna – din nyckel till frihet


Lag 1: Lagen om orsak och verkan
Tanken är orsaken, det som sker är följderna. Dina tankar ligger bakom allt du upplever. När du lär dig förändra dina tankar, kan du förändra ditt liv.

Lag 2: Lagen om den fria viljan
Du är den enda tänkaren i ditt sinne. Oavsett vad som sker är det du som väljer vad du fokuserar din uppmärksamhet på.

Lag 3: Lagen om fokus
Det du fokuserar din uppmärksamhet på växer. Allt du uppmärksammar, ger du energi. Tänker du på bekymmer, växer dina problem. Fokuserar du på det goda, växer det som är bra.

Lag 4: Lagen om grundläggande övertygelser
Dina grundläggande övertygelser bestämmer din verklighet. Den värld du lever i är ett resultat av dina övertygelser. Dina tankemönster avgör hur du hanterar livet.

Lag 5: Lagen om individualisering
Du kan inte uppleva något annat än dina egna tankar. Tanken är skapande. Allt du upplever är en följd av dina övertygelser.

Lag 6: Lagen om skapande
Eftersom du inte kan sluta tänka, skapar du alltid. Du tänker hela tiden! Ta kontroll över dina tankar och få kraft att styra ditt liv.

Lag 7: Lagen om känslor
Du kan inte ha en känsla utan att först ha en tanke. Tanken föregår känslan. Lär dig styra din tanke, så kan du välja känslor som gagnar dig.

Lag 8: Lagen om ersättande
Du kan bara förändra dina tankar genom att ersätta gamla tankemönster med nya. Du kan aldrig säga ”försvinn” till en tanke. Men du kan alltid den med något nytt.

Lag 9: Lagen om mentala motsvarigheter
Lika attraherar lika. Är du arg, möter du ilska. Är du omtänksam, möter du kärlek. Du väljer själv hur blir bemött!

Lag 10: Lagen om manifestering
Tankar är ting. Om dina tankar är harmoniska och goda, blir verkligheten också harmonisk och god.

1 kommentar:

  1. Mycket klokt och välformulerat !

    Tillönskar Dig en trevlig Midsommarhelg

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!