fredag 7 januari 2011

Solitude

Sitter och bläddrar i Patrica Tudor-Sandahls bok " Tid att vara ensam" och jag älskar den boken. Den ger verkligen utrymme för reflektion.

Då och då har jag lust att dra mig undan vardagen och bara vara för mig själv ett tag. Den inre rösten hörs bäst när det är tyst och stilla. Jag blir klarare över vart jag är på väg i mitt liv och om det verkligen är dit jag vill gå...

Mitt behov av tid i ensamhet växer med åren. Jag tycker om att vara tillsammans med andra, men ensamheten hjälper mig att bättre ta vara på mina relationer och inte slösa med den tid som för varje år rinner fortare.

Jag tycker att engelska språket ger en så fin förklaring på att vara ensam. På engelska skiljer man mellan uttrycken alone (att vara ensam för sig själv utan sällskap) och lonely ( att känna sig ensam). Man kan vara alone utan att vilja ha någon hos sig och man kan också känna sig lonely i andras sällskap. Lonely är ett sinnestillstånd som framför allt kännetecknas av avsaknad. Det kan handla om att längta efter en viss person eller enbart en diffus känsla.

Självvald ensamhet uttrycks i engelskan med solitude. Det handlar snarare om att ha ett avspänt och nyfiket förhållande till sig själv, att trivas i sitt eget sällskap och behandla sig själv med samma respekt som man skulle behandla en vän.

Önskar dig en fin helg. Ge dig själv lite egentid och närvaro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!