lördag 4 december 2010

Ingrids bästa kanelbullar

Har varit en soft lördag med bak av kokosbollar och kanelbullar. Jag har provat massor av olika recept på kanelbullar men det finns inget som slår detta! Supergoda och saftiga :-)

Häromdagen fick jag frågan om vad jag ville förmedla med min blogg ? Jag svarade på skoj "Jag vill förändra världen" ( - Nej, jag har inte drabbats av hybris )

Helt ärligt vet jag inte riktigt. Jag skulle ljuga om jag sade att jag bara skriver för mig själv. Självklart är det roligt med läsare som återkommer, engagerar sig och kommenterar på inläggen. Jag har alltid gillat att uttrycka mig i skrift och bloggen är min ventil. Mitt liv har definitivt inte varit en dans på rosor men här väljer jag att skriva om det som är positivt och skänker mig glädje.

I vissa skeden av livet har jag känt mig extra sårbar, otillräcklig och betydelselös så jag vet hur viktiga mina tankar är. Varje dag består av en rad val. Att välja glädjen är att välja det som fyller mig med energi.



Under tiden jag bakade passade Lukas på att göra sin egen specialblandning ;-)
Jag kommer ihåg hur kul jag tyckte det var att blanda olika ingredienser när jag var liten...




Ingrids bästa kanelbullar

Ingredienser till ca 50 bullar

5 dl mjölk
50 gram jäst, för söta degar
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk malen kardemumma
15 dl vetemjöl

125 gram smör, rumstempererat
1 st ägg till pensling
pärlsocker till garnering

Fyllning
125 gram smör
1,5 dl strösocker
2 msk kanel, mald

1. Ljumma mjölken till ca 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på mjölken och rör om tills det mesta av jästen har lösts upp.
2. Tillsätt socker, salt, kardemumma och det mesta av vetemjölet men spara lite mjöl till utbakningen. Klicka i smöret. Arbeta kraftigt till en smidig deg. Täck med bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.
3. Rör samman fyllningen.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta samman den. Dela den i två delar.
5. Kavla ut varje del till en platta, ca 25x50 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop längs långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar och lägg dem i bullformar.

6. Låt bullarna jäsa övertäckta i 20–30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader.
7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
8. Grädda i mitten av ugnen i 8–10 minuter. Låt bullarna svalna övertäckta med bakduk.

2 kommentarer:

  1. tvivlar inte på att bullarna är jättegoda (fast du får gärna bevisa det!) hi hi

    har inte så mkt erfarenhet av att baka söta degar så jag blir lite nyfiken på om du, som ändå har provat olika recept, har kommit på vad det är som gör just de här bullarna så goda?
    kram
    Ola

    SvaraRadera
  2. Smör is da shit Ola!
    Vanligtvis har du inte smör i själva degen utan bara i fyllningen. Dubbel sats fyllning gör susen också..

    Ditt kaffe + mina bullar = KÄRLEK

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!