torsdag 30 december 2010

Skaffa dig ett härligt 2011!

Bara 2 dagar kvar mot 2011 och vi är många som ser fram emot det nya året. Början på ett nytt år för med sig massor av positiv energi, en förväntan och ett välkomnande av förändring. Den här mentala inställningen kan verkligen sporra och hjälpa dig till att förverkliga ett fantastiskt år. Så klart att du ska ha nyårslöften!

Sluta äta godis, börja träna, fixa ett jobb, sluta röka, skaffa ett sexliv, gå ner i vikt, ge mer pengar till välgörenhet, ta körkort, skilja mig, dricka mindre alkohol, dra ned på takten, vara en bra förälder.

Känner du igen dig?

Många av våra nyårslöften sätts lite som ett skämt eller en vadslagning. Men det är ändå ett väldigt tydligt tecken på att många har en vilja till en högre livskvalitet, även om det är väldigt få av oss som får det att hända.

Låt oss fokusera på de få som gör det. Låt oss fokusera på dig när du uppnår dina mål och förverkligar det du önskar. Vad är det som skiljer de stunder när du lyckas från de stunder när du inte gör det?

Varje dag förverkligar du idéer, oavsett om du är medveten om det eller inte. Du bestämmer dig för att ta dig till jobbet, du vet egentligen inte exakt hur du ska ta dig dit, du har en idé om hur men kan aldrig förutse alla eventuella hinder eller motstånd som skulle kunna tänka sig komma i vägen. Allt från motorstopp, punktering och bara att ta risken med att ge sig ut i trafiken.
Hindrar det dig från att kliva ut genom dörren på morgonen? Inte en chans, du har bestämt dig.

Nyckeln är beslut. Jag tror att vi ofta missbrukar det ordet. ”Jag har bestämt mig för att börja träna regelbundet nu” eller ”jag har bestämt mig för att sluta röka”. Vi använder ordet för att uttrycka våra önskningar istället för våra beslut. Att fatta ett beslut är att helt kapa alternativen, att bränna broarna bakom sig. Att besluta sig för något är att oavsett vilka omständigheter eller förutsättningar du möter uppnå vad du har bestämt dig för.

Det är framförallt 2 delar som hjälper dig att förverkliga idéer. Den första är vanor. 95-97% av allt vi gör är vanor. Det är saker vi gör utan att tänka på det. Hur förändrar vi vanor? Genom förståelsen att att det tar ca 21 dagar för ditt nervsystem att programmera om sig. Har du varit med om att du börjat träna och det har varit en plåga varje gång? Om du har fortsatt i 21 dagar har du också upplevt att det helt plötsligt blir obekvämt att inte träna. Det gäller inte bara träning, det gäller allt.

Om du börjar fundera på det kommer du inse att det är vanor som skiljer människor åt. En överviktig person har överviktiga vanor, en vältränad person har vältränade vanor. En produktiv person har produktiva vanor medan en ”slö” person har vanan att skjuta upp.

Detta leder oss in på den andra delen. Släpp inte in ursäkterna i ditt liv! "Nästa vecka ska jag, nästa månad, i vår, när jag gått den där utbildningen, när jag har den där bilen, när jag träffar den där personen, när vi får barn, när barnen växer upp, när jag går i pension eller varför inte det kommer bli mitt nyårslöfte”. Känner du igen dig?

Tillåt inte ursäkterna smyga sig in i ditt liv. Det är väldigt få saker vi måste göra, det finns bara det vi väljer att göra. Jag anser att du är skyldig dig själv att göra vad du vill göra, att förverkliga dina idéer och leva ett liv med hög livskvalitet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!