lördag 25 december 2010

Vad jag bryr mig om

Jag bryr mig inte om vem du arbetar med. Jag vill veta vad du längtar efter och om du vågar göra det ditt hjärta drömmer om.

Jag bryr mig inte om hur gammal du är. Jag vill veta om du är villig att riskera allt för kärleken, för dina drömmar, för det äventyr det innebär att leva.

Jag bryr mig inte om i vilken position planeterna står i förhållande till dina stjärnor. Jag vill veta om du känt sorg, om livets motgångar gjort dig öppen eller om du krymper ihop och slutit dig av rädsla för kommande smärta.

Jag vill veta om du kan nalkas smärtan, min eller din egen, utan att försöka gömma den, förminska den eller fixa den. Jag vill veta om du kan nalkas glädjen, min eller din egen - om du kan dansa, vild av en lycka som fyller dig ända ut i fingerspetsarna utan att bekymra dig om att vara försiktig eller realistisk och utan att tänka på vilka begränsningar det ligger i att vara människa.

Jag bryr mig inte om ifall historien du berättar är sann. Jag vill veta om du kan göra någon annan besviken för att förbli sann mot dig själv, om du kan uthärda anklagelser om svek utan att svika din egen själ. Jag vill veta om du kan vara trogen och därför pålitlig. Jag vill veta om du kan se skönhet även en grå dag.

Jag bryr mig inte om var du bor eller hur mycket pengar du har. Jag vill veta om du kan stiga upp efter en natt fylld av ångest och förtvivlan, då du är trött ända in i märgen och göra det som måste göras.

Jag bryr mig inte om med vem eller vad du har studerat. Jag vill veta vad som bygger upp dig inifrån när allt annat faller sönder. Jag vill veta om du kan vara ensam med dig själv och om du tycker om sällskapet som ensamheten bjuder.

Jag bryr mig inte om vem du känner eller hur det kommer sig att du är just här. Jag vill veta om du kan uthärda att stå mitt i elden med mig utan att rygga tillbaka.


Okänd författare ( hittade denna texten i en bok och den tilltalade mig mycket)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!