torsdag 23 december 2010

Julpaj med skinka och västerbottenost

23 december. Dagen före julafton och de flesta har fullt upp att förbereda inför den stora dagen imorgon. Köttbullar ska rullas, korvar stekas och skinka griljeras. Jag känner mig mycket piggare men pga smittorisken får jag stanna hemma idag. Har egentligen en hel del arbete med att avsluta 2010 och förbereda 2011 på bästa sätt, men nu är det bara att acceptera och tagga ner.

Fick lite lätt panik när jag blev sjuk eftersom jag inte kunnat lämna lägenheten och gå ut och handla. Kom på den briljanta idén och beställde hem matkassar som levereras idag. På det sättet slapp jag i alla fall trängseln i julhandeln ( och smittorisken för andra ) Himla smidigt!

I år firas julen med Lukas pappa och min storebror. Nu ska jag bara övertala brorsan om att vara jultomte ;-)

Vill du ha en god paj på julbordet rekommenderar jag den här smarriga julpajen med skinka och västerbottenost.




Julpaj med skinka och västerbottenost

4-6 portioner
Förberedelser ca 30 minuter samt 1 timma i kylskåp
Tillagningstid ca 40 minuter

Ingredienser

Pajdeg
125 g Milda mat- och bakmargarin i folie
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten

Fyllningen
200 g julskinka, strimlad
100 g Västerbottenost, tärnad alt valfri hårdost
10 st cocktail tomater, delade
3 ägg
1 pkt Milda mat & visp 26 %
1 Knorr Fond ”Du Chef” vegetable
1 krm svartpeppar, nymalen

Gör så här

1. Tärna margarinet och lägg det i en bunke. Blanda med vetemjölet till en grynig massa, tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop till en pajdeg.
2. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylskåpet i en timma.
3. Kavla ut degen och bred ut den i en pajform med en diameter på ca 25 cm. Jämna till kanterna och nagga botten med en gaffel. Ställ in formen i frysen i 15 minuter.
4. Grädda pajskalet i ugnen i 210 °C i ca 10 minuter.
5. Lägg i fyllningen i pajskalet.
6. Vispa ihop äggen, Milda mat & visp och peppar. Smält Knorr Fond ”Du Chef” i mikrovågsugnen i 10 sek. eller på spisen. Mixa ihop allt med hjälp av en stavmixer och häll äggstanningen i pajskalet.
7. Sänk ugnstemperaturen till 180 °C. Grädda pajen i ca 25-35 minuter eller tills den har stelnat i mitten. Täck pajen med aluminiumfolie om den får för mycket färg. Låt pajen vila något innan servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!