lördag 25 december 2010

Föräldrar - skärp till er!

Jag halkade in på Aftonbladet som ställde följande fråga till sina läsare:

Föräldrar, hur ofta går ni ut tillsammans?

Mer än tvåtusen personer svarade och resultatet är i mina ögon tragiskt.

Två tredjedelar går antingen ut max en gång i halvåret eller inte alls.

Men come on! Kände mig genast manad att gå upp till kamp för passionen! I förhållanden med barn är det lätt hänt att man visar mer kärlek till barnen än sin partner. Varför är det så? Kanske för att man tar relationen mer för given. Och att man blir för lat och bekväm för att uttrycka sina känslor.

Det krävs arbete! Förr eller senare kommer alla relationer in i en fas där vardagen tar över och saker som jobb, barn, städning och träning ska skötas. Vi utvecklas som personer och då förändras även relationen. För att inte sluta älska varandra utan kunna behålla gnistan krävs en del arbete.

Det finns en bild av att en relation ska vara enbart solsken, så är det så klart inte. Men det handlar om att strukturera upp tiden och prioritera. När man har barn får man försöka hitta tid för varandra emellanåt. Om man kan vara tidigt på jobbet har man även tid att träffa sin partner över en lunch eller gå en promenad på kvällen.

Eftersom jag har barn själv vet jag att livet ändras dramatiskt. Men det finns vissa grundpelare i en relation som jag tror är avgörande. ( by the way... är det inte ganska underhållande att jag som själv separerat ger dig råd? OK, men följ mina råd så slutar det inte för dig som det gjorde för mig! ;-)


Kommunicera. Prata med din partner om hur du känner.

Acceptans. Du kan inte förändra din parter. Den enda du kan förändra är dig själv eller din inställning till det som sker.

Förståelse. Se alla sidor hos din partner, även mindre attraktiva personlighetsdrag.

Eget ansvar. Ett vanligt agerande när besvikelsen hägrar är att lägga skulden på den andra parten, “det är du som får mig att må så här”. I de lägena måste du försöka fokusera på dig själv, fundera över vad du själv kan förändra och förbättra för att din relation ska nå dit du vill.

Frihet. Att utvecklas åt var sitt håll och identifiera några områden som man tycker om att göra tillsammans.

Var tydlig med dina förväntningar. Ett vanligt problem i relationer är att förväntningarna på förhållandet är olika. Då är det lätt att bli besviken på sin partner som inte ”lever upp” till ens förväntningar.

Planera och dröm. Det är viktigt att planera framåt. Gör upp realistiska planer för den närmaste framtiden, men även orealistiska och härliga drömmar. Det skapar en gemensam grund.

Fira. Fira er kärlek så ofta ni kan!

Goda vänner. Ha roligt tillsammans. Skratta!

Lojalitet & Trygghet. Visa varandra genom handling.

Glädjs åt det lilla. Hitta små saker i vardagen som ni sätter guldkant på (min favorit ;-)

Ligg med varandra. Njut av vardagssex, närhet och intimitet.

Nyfikenhet. Har man bott ihop länge kan båda tro att man vet allt om varandra. Intressera er för varandra. En vardaglig dialog gör det möjligt att visa uppskattning och ta intryck av varandra. Har man inte det där samtalet tror jag att man kan börja dra sig undan och inte släpper in den andre i stt eget inre rum.

Bjud på överraskningar. Tänd ljus till middagen. Fixa en weekendresa i smyg eller lägg en lapp med några kärleksord under huvudkudden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!