måndag 6 december 2010

Länge leve Facebook!

OK, jag erkänner. Jag är en facebook-nörd. I love it! Igår fick jag ett mail från en vän jag träffade i Thailand när jag var ute och reste för 11 år sedan!! Är inte det härligt?!

Diskussionen angående social medier och huruvida vi är sociala i verkligheten börjar gå mig på nerverna. Varför göra skillnad? För mig är det samma sak. Jag skiljer inte på vad jag skriver på facebook, bloggen mot vad jag gör in real life. Nätet för mig är minst lika mycket real life.

Jag träffar och lär känna människor på olika arenor, olika platser. En ”social” person kan beskrivas som en sådan som har en kompetens/förmåga att samspela med andra personer. Att vi sedan väljer var vi vill umgås, interagera, umgås, är självklart upp till var och en.

Det är en dock en stor skillnad på hur vi möter människor ansikte mot ansikte och hur vi möter varandra på nätet. Oavsett huruvida jag vill eller inte. När jag möter en annan människa på en fest eller annan sammankomst så är oftast en av de första frågorna: ”Vad jobbar du med?” Och så får vi svar. Och så har vi – omedvetet – bildat oss en åsikt.

För det är klart... en läkare, psykolog, eller reklamare hamnar förmodligen mer i fokus än IT-konsulten. Hur intressant är egentligen en IT-konsult :-) OK. Jag känner en och han ÄR intressant. (Oj, nu slirade jag visst ifrån ämnet)

Möter du en person som svarar att hon är hemmafru blir bemötandet ett annat än om hon svarar att hon jobbar på ICA. Oavsett vad jag vill, oavsett vem jag möter lägger jag människor i fack. Och jag agerar därefter.

De människor jag mött via nätet är befriat från just det filtret. Jag lär känna dessa personer på en helt annan grund. Oftast utifrån vad den personen skriver och vilka åsikter hon/han har. Det är också en av de härliga faktorerna med att vara ute och resa - att jag lära känna människor som jag aldrig i hela livet skulle tagit mig tid att lära känna på hemmaplan.

För mig är detta livet och verkligheten. Oavsett på vilken plats eller arena mötet med människan sker. Länge leve FACEBOOK!

Vad använder du facebook till?

För mig är det som att gå på fest en lärdagkväll och träffa/lära känna en massa trevliga människor men jag slipper lämna soffan ;-) Här håller jag mig ajour med det senaste skvallret, who's hot and who's not ;-) Dock tvingas man också utstå en hel del tråkiga och ointressanta statusuppdateringar ( det är OK för jag är inte så jävla rolig själv) Men när de flesta redan på onsdagen börjar räkna ner till FREDAGSMYYYYYYYYYYYYYYSET vill jag nog helst slå in en spiksko i pannan på någon. Men som sagt. Jag tar det goda med det onda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!