torsdag 23 december 2010

Lycka som grundackord

Året går mot sitt slut. 2010 har varit ett fint år. Jag känner mig lycklig.

2009 gick jag igenom en tuff och smärtsam period i mitt liv. Egentligen hade jag alla verktyg för att uppleva lycka! Med utbildning inom beteendevetenskap, samtalsterapi och coaching borde jag veta hur jag skulle förhålla mig till livet. Dessutom hade jag läst så många böcker inom personlig utveckling att det stod mig upp i halsen. Ändå kände jag tomhet. Någonstans där bestämde jag mig för att det måste ske en förändring.

Vad är ett lyckligt liv?

Det lyckliga livet kan se olika ut. Men oavsett vilka omständigheter du lever under kan du skapa ett grundackord av lyckan som du sedan kan basera resten av livets melodier på. Oavsett om melodin som just nu spelas i ditt liv går i dur eller i moll kan du välja hur du uppfattar det som sker.

För att förstå hur det går till kan du tänka på lyckan som en ton, ett grundackord eller en färg som genomsyrar ditt liv. Ett grundläggande förhållningssätt som påverkar din upplevelse av allt som sker. Med det förhållningsättet är det faktiskt möjligt att vara antingen glad eller ledsen. Upprymd eller nedstämd. Fri eller fängslad.

Lyckan är inte en tillfällig känsla, den kommer inte och går med livets utbrott av glädje och sorg. Den finns där hela tiden. Har du hittat det där grundackordet inom dig spelar det ingen roll vilken melodi som just nu spelas i ditt liv.

För vissa är grundtonen bitterhet, hat eller sorg och dessa kan ibland bli permanenta ackord inom människor. För dem sänker sig ett mörker och dunkel över livets perspektiv. Vanligast för de flesta människor är OK ackordet, ett läge där det varken är dåligt men heller inget paradis. "En lördag då och då blir man ju bjuden på fest, synd att klaga egentligen..." ( Jag kan inte låta bli att raljera lite) Många av oss har vant oss vid det här tillståndet, att det är så här det ska vara. Därför är OK ackordet det farligaste av de alla. När vi är riktigt olyckliga försöker vi i alla fall hitta vägar till förändring men när allt bara lunkar på är det lätt att bli passiv.

Vilket är ditt grundackord i livet?



Att utvecklas startar i samma stund som du vill det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att kommentera. Det uppskattar jag!